مخلوط چاي سبز رزماري و گل محمدي

۵ بازديد

مخلوط چاي سبز رزماري و گل محمدي

زمان دم كشيدن مخلوط چاي سبز رزماري و گل محمدي نيوشا :
۱۰ دقيقه در يك ليوان آب جوش سر پوشيده.
پس از اين زمان تي بگ آبگيري شده و خارج شود.

معرفي اجمالي مخلوط چاي سبز رزماري و گل محمدي نيوشا :
كامفر موجود در مخلوط چاي سبز, رزماري و گل محمدي نيوشا باعث تسريع گردش خون مي شود. بر همين اساس، از بارزترين خواص مصرف رزماري افزايش قواي جنسي است.

مخلوط چاي سبز رزماري و گل محمدي نيوشا باعث تسريع گردش خون و افزايش متابوليسم
همچنين تقويت معده شده و ضد يبوست است.
تركيبات فنوليك رزماري (كارنوسل و كارنوسيك) به دليل خاصيت ضدميكروبي قوي در درمان التهابات گوارشي مؤثر واقع مي شوند.
ليمونن موجود در مخلوط چاي سبز, رزماري و گل محمدي نيوشا باعث افزايش سوخت و ساز بدن شده و از اين راه به كاهش وزن كمك مي كند.
ترپن و ترپنوييدهاي موجود در هر دو گياه رزماري و گل محمدي باعث باز شدن عروق و در نتيجه تغذيه بهتر فوليكول هاي مو مي شوند.
بخش اتيل استاتي گل محمدي به درمان تنگي نفس كمك شاياني مي كند. مصرف جوشانده اين گياه مانند داروي كدئين عمل كرده و سرفه را به طرز محسوسي كاهش مي دهد.
گل محمدي با داشتن تركيباتي از دسته فسفوگليكوزيدها گياه بسيار مناسبي براي بهبود خواب است و اثر آن قابل مقايسه با اثرات ايجاد شده توسط داروي ديازپام است.

تاريخچه:
براساس مدارك موجود، گل محمدي گياهي بسيار قديمي است. فسيل هاي اين گل، با قدمت ۳۰ ميليون سال در آمريكا يافت شده است اما زادگاه و نخستين رويشگاه آن خاورميانه و ايران است. در آغاز سده ي هفدهم ميلادي، گل سرخِ ايران به هندوستان،‌ شمال آفريقا، تركيه و سپس بلغارستان برده شد و كاشت آن گسترش يافت. ايران از قديمي ترين توليدكنندگان گل محمدي است. پيشينه ي توليد اين گل در ايران، به بيش از ۲۵۰۰ سال پيش مي‌رسد. گفته مي شود تقطير گل سرخ نخستين بار در ايران و اواخر قرن هفتم پس از ميلاد مسيح انجام شد. روش تقطيرِ گل، بعدها در قرن چهاردهم ميلادي، به امپراطوري عثماني هم منتقل شد. ايران تا قرن شانزدهم ميلادي، توليدكنندۀ اصلي اسانس اين گياه بود و آن را به سراسر دنيا صادر مي كرد. اعراب مسلمان در سده ي ۱۰ميلادي، هنر گلاب‌گيري را از ايران به اروپا بردند. نخستين كشور اروپايي كه اين هنر را به خدمت گرفت كشور اسپانيا بود.

رزماري يا اكليل كوهي گياهي چندساله و معطر است كه برگ‌هايي سوزني ‌شكل و هميشه ‌سبز دارد. گل‌هاي آن به رنگ سفيد، صورتي، بنفش يا آبي هستند. قسمت مورد استفاده ي اين گياه برگ و سرشاخه هاي گل دار آن است. با اينكه رزماري بومي نواحي مديترانه اي است، هم اكنون، در اكثر مناطق معتدل اروپا و آمريكا مي رويد. رزماري صدها سال است كه به عنوان ادويه و دارو مصرف مي شود. بخشي از محبوبيت اين گياه، كه آن را «گياه يادبود» هم مي نامند، به دليل اين باور رايج است كه رزماري حافظه را تحريك و تقويت مي كند. در يونان قديم، دانش آموزان هنگام درس خواندن، شاخه هاي كوچك رزماري را لابه لاي موهايشان مي گذاشتند. در انگلستان هم توانايي رزماري براي تقويت حافظه، اين گياه را به نماد سلامتي تبديل كرد. رزماري در قرن شانزدهم و هفدهم، براي كمك به هضم، بسيار استفاده مي شد و روغن آن نخستين بار، در قرن چهاردهم استخراج شد. امروزه اين گياه در سراسر جهان مصارف خوراكي و دارويي فراواني دارد.

كاربرد در طب قديم:
در طب سنتي، گل محمدي براي درمان دردهاي سينه و شكم، سوءهاضمه، سرفه، افسردگي، استرس عصبي، آلرژي، سردرد و ميگرن كاربرد دارد. اين گياه تقويت كننده ي عملكرد قلب، ضد اسپاسم، مسهل و برطرف كننده ي گرفتگي سينه و برونشيت هم هست.

در طب سنتي از رزماري براي بهبود هضم، درمان افسردگي، سردرد و سرفه استفاده مي شود. جوشانده ي آن معده را پاك مي كند و اشتها آور است .رزماري اثر ضدعفوني كننده و معرِق داشته و جريان خون را در اندامهاي شكمي افزايش مي دهد. اين گياه، مدر، ضد نفخ، ضد التهاب و ضد درد است و در تحريك ميزان ترشح شيره هاي گوارشي و صفرا بسيار مفيد است.

مواد موثر مخلوط چاي سبز رزماري و گل محمدي نيوشا :
گل محمدي:
كمپفرول، كوئرستين، ژرانيول، اوژنول، سيترونلول، ميرسن، نرول، فنيل اتيل الكل، نونا دكان و كربوكسيليك اسيد.

رزماري:
مشتقات كافئيك اسيد (رزمارينيك اسيد)، دي ترپن ها (كارنوسوليك اسيد، ايزورزمانول، رزماديال، رزماري دي فنل، رزماري كويئينون)، فلاونوئيدها ( هسپريدين، ديوزمين، سيرسيمارين)، تري ترپن ها (اورسوليك اسيد، اولئانوليك اسيد)، روغن فرار (۱و۸- سينئول، آلفا پينن، كمفور، بورنئول، كامفن، ليمونن، p- سيمن، ميرسن، لينالول، آلفا ترپينئول).

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.